خرید و فروش انواع چوب ، تبریزی ، چنار ، گردو ، چوب شیروانی ، الوار و ... تلفن سفارش 09100461068
روستای مدان . الموت.alamoot - موضوع تحقیق: آداب و رسوم مردم روستاهای آذری زبان الموت شرقی

موضوع تحقیق: آداب و رسوم مردم روستاهای آذری زبان الموت شرقی

 

 

 

 

 

نام محقق : علی قاسمی مدانی

 

 

الموت شرقی – روستای مدان

زمستان 1391

                         

 

 

 

                                           

                                                                     فهرست

عنوان....................................................................................... صفحه

مقدمه ........................................................................................ 5

چکیده ........................................................................................  6

الموت شرقی .................................................................................. 7

الموت در تقسیمات جغرافیایی ....................................................................................  8

معرفی اجمالی روستاهای آذری زبان الموت شرقی .......................................... 10

نکته کلی .....................................................................................  10

عید نوروز .................................................................................... 11

سوگواری و عزاداری ها ............................................................................................. 11

ازدواج و عروسی ها .......................................................................... 12

شب یلدا......................................................................................... 13

چهارشنبه سوری ............................................................................... 12

بازی های محلی .........................................................................................  13

پوشش خانه ها .............................................................................................  14

تنوع زیستی درختان و حیوانات در منطقه ...................................................... 15

غذاها و نوشیدنی ها .............................................................................................  15

شکار گروهی ..................................................................................  15

یک داستان غم انگیز ...........................................................................................  16

روحیه شهادت و فداکاری .......................................................................  16

نحوه ی اداره روستا (سیستم اداری) .............................................................17

کدخدا منشی در حل مشکلات ...................................................................  18

تحصیل و علم آموزی .........................................................................................  18

مشاغل متفرقه .................................................................................  18

ضرب المثل های رایج به زبان محلی ..........................................................  19

برخی لغات آذری مورد استفاده در این روستاها به همراه ترجمه فارسی آنان ..................  20

منابع ............................................................................................  21

 

 

 

 

 

مقدمه

همانگونه که می دانیم آداب و رسوم هر منطقه با آداب و رسوم مناطق دیگر فرق دارد که این امر بستگی به شرایط و دلایل مختلفی دارد از جمله این شرایط می توان به عوامل جغرافیایی ،  اعتقادات ، دین ، زبان و سنن پیشینیان و ... اشاره کرد.

منطقه الموت شرقی یکی از مناطقی است که با توجه به پراکندگی آبادی های آن دارای مردمانی با آداب و رسوم مختلف بوده که هریک از این روستاها یا چند روستا ، دارای یک فرهنگ ، زبان ، اعتقادات و ... مخصوص به همان روستا را دارا می باشد.

 به طور مثال در الموت منطقه ای با عنوان مراقی ها زندگی می کنند که دارای یک آداب و رسوم خاص خود بوده و در منطقه دیگر الموت مردمانی به زبان تاتی صحبت می کنند که دارای آداب و رسوم مخصوص به خود بوده و یا در منطقه دیگر الموت که به زبان آذری صحبت کرده وبا توجه به اینکه موضوع این تحقیق بررسی آداب و رسوم مردمان آذری زبان الموت بوده به برخی آداب و رسوم این روستا اشاره می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

در تحقیق پیش رو سعی شده است تا حد امکان از روشهای متعدد و مختلفی جهت بررسی آداب و رسوم مردم آذری زبان الموت شرقی مطالبی گرد آوری شود . در گرد آوری این تحقیق بیشتر از روشهای : پرس و جو ، مصاحبه ،و مشاهده استفاده شده است.

این مطلب در همه جای دنیا صدق می کند که برخی از آداب و رسوم های رایج در یک منطقه ، در گذشته رواج داشته اما امروزه یا به طور کامل ازبین رفته ویا از نوعی به نوع دیگر تغییر یافته است.

 محقق معتقد است مطالب گردآوری شده در این تحقیق دارای نواقص فراوانی بوده اما سعی شده است که مطالب مفیدی برای مشتاقان علم آموزی به خصوص الموت دوستان با غیرت گردآوری شود.

در پایان ضمن درخواست عفو از خوانندگان این مطالب ، خواهشمنداست جهت تکمیل این پروژه ، مطالب خود را به اینجانب انتقال دهید.

 

 

 

                                                                                                                                            برادر  کوچک شما                                                                                                                                              علی   قاسمی مدانی

                                                                                                                                الموت – اسفند 1391

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الموت شرقی

 

مختصات: شرقی‌″۵۲ ′۳۴ °۵۰ شمالی‌″۲۸ ′۲۸ °۳۶ / °۵۰٫۵۸۱۰۵۵شرقی °۳۶٫۴۷۴۳۰۷شمالی / ۵۰٫۵۸۱۰۵۵;۳۶٫۴۷۴۳۰۷

 

 

 

بخشی از دیوارهای قلعه الموت در الموت شرقی

منطقه اَلَموت خود متشکل از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی در رشته‌کوه‌های البرز، واقع در شمال شرقی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین در استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار دارد عمده شهرت این منطقه به علت وجود دو دژ الموت و لمبسر در آن است.

این منطقه چنانچه حمدالله مستوفی در نزهةالقلوب نوشته تا قرن هفتم هجری با عنوان رودبار معرفی می‌شد تا این که با آمدن حسن صباح به آن جا و رواج فرقه اسماعیلیه و فعالیت خداوندان الموت، نوشته شد رودبارالموت و خوانده شد الموت.

الموت کلمه‌ای است مرکب از دو واژه «آله» و «اموت». نویسنده برهان قاطع این کلمه را به فتح الف و لام بر وزن «جبروت» می‌داند و می‌نویسد:

«نام قلعه‌ای است مشهور که مابین قزوین و گیلان واقع است و آن را به سبب ارتفاعی که دارد آله آموت گفتندی یعنی عقاب آشیان چه «اله» عقاب و «آموت» آشیان باشد.»

برخی نیز آموت را چنانچه در گویش تاتی مردم الموت وجود دارد، به معنای آموخت گرفته‌اند و از آن به این تعریف رسیده‌اند: عقاب دست آموز.

 

الموت در تقسیمات جغرافیایی

منطقه بزرگ الموت در تقسیمات جغرافیایی کشوری اخیر ایران به دو منطقه الموت شرقی و الموت غربی تقسیم شده‌است. رودبارالموت شامل دو بخش می‌شود که عبارت‌اند از:

رودبار الموت شرقی از شمال به دهستان‌های دو هزار و سه هزار تنکابن، از شرق به قله شاه البرز و طالقان ، از جنوب به آبیک و از غرب به رودبار الموت غربی محدود می‌شود. رودبار الموت غربی نیز از شمال به مرز استانهای مازندران و گیلان از شرق به الموت شرقی و از جنوب به شهرستان قزوین محدود می شود.بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش رودبار الموت قزوین در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۲۸۸۶ نفر بوده‌است.

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی اجمالی روستاهای آذری زبان الموت شرقی

روستای آوه

روستای آوه با جمعیتی بالغ بر بیش از 500 نفر جمعیت دارد که غالبآ به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند . این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه کوهستانی واقع شده است که رفت و آمد در فصل زمستان به این روستا با سختی هایی همراه است.

روستای آوه از لحاظ آثار تاریخی از قبیل مکان های دیدنی ، آبشارها ، قلعه و همچنین امامزاده ، قابل توجه می باشد.

روستای مدان

روستای مدان با جمعیت بیش از 700 نفر در مسیر رودخانه شاهرود و در 18 کیلومتری شهر معلم کلایه قرار دارد که شغل اصلی مردم این روستا دامداری و کشاورزی می باشد . ناگفته نماند که افراد زیادی در این روستا به شغل مقدس معلمی اشتغال دارند.

مردمان این روستا ، همانند دیگر روستاهای همجوار افرادی خونگرم و سخت دنبال کار و تلاش هستند.

روستای هرانک

روستای هرانک با جمعیتی بیش از 600 نفر  در مسیر رودخانه شاهرود ، در ضلع جنوبی مسیر جاده ای روستای آتان قرار دارد . شغل اصلی مردمان این روستا بیشتر دامداری و کشاورزی می باشد.

روستای کافرکش

روستای کوچک اما دارای مردمان بزرگ ، با جمعیت تقریبی 100 نفر ، در 20 کیلومتری شهر معلم کلایه قرار دارد.

 

روستای سفیددر

روستای سفیددر با جعمیت تقریبی 300 نفر در 23 کیلومتری شهر معلم کلایه واقع شده است ، دارای مردمانی پرتلاش و زحمت کش که غالبآ به کشاورزی و دامداری مشغول هستند

این روستا با داشتن زمین های زراعی و حاصلخیز از امتیاز ویژه ای برای توسعه و عمران آبادانی بیشتری بهرمند است.

 

 

 

نکته کلی :

یک نکته ای که نظر بنده را جلب نموده است این است که با توجه به اینکه فقط این پنج روستا در الموت به زبان آذری صحبت می کنند و با اینکه از بسیاری جهات دارای اشتراکاتی هستند ، اما در برخی موارد نیز تفاوت هایی درشیوه زندگی آنها وجود دارد .

به طور مثال می توان به تلفظ برخی کلمات اشاره نمود . مثالآ مردم روستای هرانک و سفیددر به سردی هوا می گویند : سویخ ، اما مردم روستای آوه و مدان و کافرکش به سردی هوا می گویند : سوخ.

نوع گویش و کلمات بکار رفته در زبان آذری الموتی ها با نحوه ی و تلفظ کلمات آذری در دیگر مناطق کشور به خصوص گویش آذری زبانان استان های آذربایجان ، اردبیل و... تفاوت چشمگیری دارد. مثلآ آذری زبانان حومه شهر قزوین به کلمه داماد می گویند : کور کن ، اما آذری زبانان الموت به داماد می گویند : یزنه .

همچنین بسیاری از کلمات فارسی  وارد زبان آذری ، مورد استفاده در این روستاها ، شده است.

 

 

عید نوروز

در هنگام تحویل سال ، اعضای خانواده ها دور هم جمع می شوند و با خواندن قرآن کریم  و دعا ، از خداوند متعال ، سال خوبی را آرزو می کنند.

در اولین روز عید نوروز ، ابتدا اهالی روستا به دیدار کسانی که به قول روستاییان ( نو عید ) یعنی افرادی که یکی از بستگانشان قبل از عید به رحمت الهی رفته باشند ، جهت تسلیت و دیدار به خانه بازماندگان می روند.

سپس کوچکترهای فامیل به دیدار و تبریک سال جدید به خانه ی بزرگترها می روند.

و در روز سیزدهم فروردین هم که روز طبیعت می باشد با نام سیزده بدر به تفریح و شادی می پردازند.

 

سوگواری و عزاداری ها :

مردمان این روستاها همچون دیگر مناطق ، در ایام ماه محرم و ماه مبارک رمضان و ایام های دیگر از قبیل : ایام فاطمیه ، رحلت پیامبر اکرم (ص) و ... به عزاداری و سوگواری می پردازند.

با توجه به اینکه در روستاهای آوه ، سفیددر و هرانک امامزاده وجود دارد ، مردم دیگر روستاها به این امامزاده ها جهت زیارت و عزاداری می روند و یا مردم هر روستا در مسجد محل به عزاداری ، مرثیه سرایی و مداحی پرداخته و همچنین با پخش نذورات و غذا دادن در مساجد باعث رونق جلسات سوگواری می شوند.

لازم به ذکر است امامزاده روستای سفیددر از رونق بیشتری برخوردار بوده و مردمان بیشتری به علت نزدیکی راه و مکان مناسب به این روستا می آیند.

 

ازدواج و عروسی ها :

بیشتر رسم در این روستا به این شکل است که بعد از توافق پسران و دختران با یکدیگر ، خانواده پسرها به خواستگاری دخترمی روند و جشن هایی از قبیل جشن عقدکنان ، شیرینی خوران و... قبل از جشن عروسی می گیرند

همچنین جشن عروسی که در یک شب با دادن شام و در فردای همان روز با دادن ناهار و شیرینی برگذار می شود .

 

شب یلدا

شب یلدا ، در اولین شب زمستان ، همانند دیگر مناطق کشور از جمله رسم هایی است که خانواده ها بخصوص فامیل ها کنار هم جمع شده و طولانی ترین شب سال را در کنار هم می گذرانند.

 

چهارشنبه سوری

در آخرین چهارشنبه هرسال ، مردم این روستاها ، از کودکان تا جوانان و سالخورده ها با روشن کردن آتش و خواندن شعرهایی مثل :زردی من به سرخی تو به من و...  از روی آتش می پرند و به شادی و خوشحالی می پردازند

 

 

 

 

بازی های محلی

 

بازی : قلعه قلعه

این بازی یک بازی دسته جمعی بوده که افراد به دو گروه 3 نفره تقسیم شده و دو نفر ازیک گروه دستهای خود را بر شانه های هم به صورت روبرو گذاشته و نفر سوم به صورت چرخشی دور این دو نفر می چرخد تا کسی از گروه مقابل به کول (پشت) هم گروهی وی سوار نشود.

اگر کسی از گروه مقابل بدون هیچ برخوردی با فردی که چرخشی می چرخد ، به پشت یکی از آن دو نفر بپرد ، انقدر باید رو کول آن فرد سوار بماند تا فرد چرخش کننده از کنار وی دور شود و اگر نتواند خود را در پشت آن فرد نگه دار و به زمین بیفتد و فرد چرخش کننده به او ضربه بزند بازی به سود تیم سواری دهنده تمام می شود.

 

بازی ، قیش بازی (کمربند)

این بازی به صورت گروهی بوده و دو گروه که هرکدام از دو یا چند نفر تشکیل شده ، که ابتدا یک دایر بزرگ در وسط زمین بازی کشیده و به تعداد نفرات یک کمربند در داخل دایره پهن کرده که برای هر کمربند یک نگهبان وجود داشته و افراد تیم مقابل تلاش می کنند تا کمربندها را از داخل دایره بدون برخورد با نگهبان کمربندها به  بیرون دایره بکشند.

اگر در حین خارج کردن کمربندها ، هر برخوردی بین فرد داخل دایره و یا خارج آن بوجود بیاید ، فرد بیرون دایره به اصطلاح سوخته به حساب آمده و بازی تمام می شود.

اما اگر افراد تیم بیرون دایره بتواند کمربندها را از داخل دایره خارج کند ، افراد بیرون با کمر بندهای در اختیار گرفته به بدن افراد داخل دایره ضربه وارد کرده و هیجان بازی به اوج خود می رسد.

البته در حین ضربه زدن نباید هیچ تماس بدنی بین افراد داخل و خارج دایره انجام بگیرد زیرا اگر برخورد بدنی صورت گیرد بازی تمام شده و تیم بیرون به داخل دایره رفته و مجدد بازی تکرار می شود .

 

پوشش خانه ها

در گذشته برای ساخت خانه ها و اسطبل ها ، از گل و سنگ و چوب استفاده می کردند که بسیاری از این نوع سازها همچنان مورد استفاده قرار می گیرند . متاسفانه با وجود قدیمی بودن این نوع سازها از لحاظ استحکام و محکم بودن بنا ، ضعیف بوده و ایمنی ندارد.

اما امروز با پیشرفت دانش و همچنین امکانات رفاهی به خصوص جاده و ماشین آلات بزرگ شاهد این هستیم که برای ساخت خانه ها ، از اصول مهندسی و همچنین مصالح ساختمانی محکم و استاندار از قبیل سیمان و ماسه ، آهن و... استفاده می شود.

لازم به ذکر است که در گذشته برای گرم کردن خانه ها و پخت وپز غذا ، از هیزم  و یا از فضولات خشک شده حیوانات استفاده می شد ولی امروزه با گسترش امکانات از نفت و گاز برای گرما و پخت و پز غذا، استفاده می شود.

 

تنوع زیستی درختان و حیوانات در منطقه

این روستاها از لحاظ  پوشش گیاهی دارای تنوع فراوانی بوده که از جمله پوشش هایی مانند : گون کوهی ، هورس و... نمونه ای از آن می باشد.

و در سطح باغات و مزارع نیز درختانی مانند: گردو ، فندق ، آلوچه ، گیلاس و... استفاده می شود.

همچنین کشت محصولاتی مانند : برنج ، لوبیا ، عدس و... در این روستاها کشت می شود.

حیوانات وحشی در سطح این منطقه ، به خصوص در مناطقی از کوههای روستاهای آوه و مدان ، زندگی می کنند ، می توان به : بز کوهی ، خرس ، پرندگان مختلف و... اشاره کرد.

و همچنین پرورش و حیواناتی از جمله : گوسفند ، گاو ، اسب و... در سطح این روستاها مورد اسفاده قرار می گیرد.

 

غذاها و نوشیدنی

از جمله غذاهای نوشیدنی های محلی که در این روستاها استفاده می شود ، می توان به : کبرگل ، سوت آشی و...نام برد.

نوشیدنی های محلی  این روستاها ، با استفاده از میوه های محلی درست شده و بسیار خوشمزه می باشد مانند شربت میوه برتوت.

 

شکار گروهی

یکی از رسم هایی که از گذشته دربین روستاییان آذری زبانان الموت بوده ، شکار دسته جمعی حیوانات وحشی بوده است ، به این شکل که بیش از 15 الی 20 نفر به همراه داشتن یک قلاده سگ  با محاصره کردن محدوده ای که  شکار وجود داشته با تنگ تر کردن حلقه ی شکار ، باعث به دام انداختن شکار در این حلقه می شدند. که امروزه با پیدایش وسایل پیشرفته از قبیل تفنگ ، دیگر این رسم به شکل نوین یعنی  شکار با تفنگ و امثال آن جایگزین شکار گروهی و شکار با سگ شده است.

 

 

یک داستان غم انگیز

یک داستان غم انگیزی که در این روستاها ، سینه به سینه نقل شده این است که چند نفر برادر بودند که به همراه اهشام و فرزندان خود در منطقه ای بنام کوثر و آزاوه ، واقع در منطقه ای از رشته کوههای البرز زندگی می کردند . شرایط آن منطقه برای زندگی کردن مهیا بود تا اینکه این شرایط دگرگون شد و تغییرات جوی باعث بارش شدید باران و برف سنگین گردید و همین امر باعث تخریب خانه ها و اسطبل های آنان شد.

نقل است پنج نفر از این برادران در اسطبل شان مشغول غذا دادن گوسفندانشان بودند که یک دفعه  سنگینی برف باعث تخریب اسطبل آنان شد . به طوری که فرصت نشد که آن برادران از طریق در ورودی اسطبل خارج شوند و به ناچار از طریق یک دریچه که در سقف اسطبل بود برای خارج شدن هجوم آوردند . وقتی که دونفر از دریچه بیرون رفتند ، نفر سوم که نصف بدنش بیرون از دریچه و نصف دیگر بدنش در داخل اسطبل بود ، جدارهای سقف بدن وی را گرفته و با فشار زیاد باعث ازبین رفتن وی و برادان دیگرش که در داخل اسطبل بودند ، شد.

 

روحیه ی شهادت و  فداکاری

روحیه ی شهادت و فداکاری از قدیم تا کنون بوده و هست به طوری که همه ی مردم در برابر سختی و مشکلات در کنار یکدیگر بوده و برای حل آنها باهم همکاری دارند.

یکی از نمونه رشادت های مردم این روستا در سالهای اخیر به وجود شهدای بزرگواری بوده که در هشت سال جنگ تحمیلی ، تقدیم انقلاب نموده اند.

نمونه ای از این شهیدان بزرگ ، همچون : شهید حسین قاسمی مدانی ،شهید بابا بابایی مدانی ، شهید نورعلی رشوند هرانکی ، شهید مصطفی رسولی سفیددری ، شهید رشوند آوه اشاره کرد.

(برای شادی روح شهدا صلوات)

نحوه ی اداره ی روستاها (سیستم اداری )

در گذشته این روستا با تعیین یک نفر به عنوان کدخدای محل ، وی را به عنوان حاکم و بزرگ محل معرفی می کردند که در بسیاری از موارد این فرد با استفاده از زور و قدرت خود ، به کدخدایی محل می رسید.

اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شیوهی انتخاب شوارایی در این روستاها همچون سراسر کشور برقرار شد و مردم با رأی خود افراد منتخب را به عنوان شورای روستای خود انتخاب کرده و شورا نیز در صورت داشتن شرایط قانونی ، فردی را به عنوان دهیار روستا انتخاب می کنند . که روستای مدان و هرانک دارای دهیاری بوده و روستای آوه در شرف تاسیس دهیاری می باشد.

لازم به ذکر است که سمت دهیاری به نوعی همان کدخدای قدیم می باشد.

 

کدخدا منشی در حل مشکلات

یکی از رسم هایی که از گذشته تاکنون بوده و هست ، حل مشکلات افراد و یا مشکلات روستا بوسیله کدخدامنشی و یا همان پیرمرد منشیاست.

به طور مثال هنگامی که همسر یک مرد از خانه شوهرش قهر کرده و به خانه ی پدرش و یا بستگانش رفته ، چند نفر از بزرگان محل با پیرمرد منشی سعی در حل مشکلات آن زن و شوهر داشته و تلاش می کنند تا آنجا که امکان دارد، مشکلات آنان را حل می کنند.

و یا درحل مشکلات و مسایل روستا با میانجی گری و کدخدامنشی سعی در حل آن مشکل دارند.

(خدا خیرشان بدهد)

 

 

تحصیل و علم آموزی

در گذشته که امکانات برای تحصیل و علم آموزی وجود نداشته ، روستاییان مکانی را برای تحصیل افراد مشخص می کردند و فردی با نام سپاه دانش به آنها درس می داد.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی ، مدارس در سطح روستاها گسترش یافته و سطح علم و دانش مردم افزون گشت.

حتی بسیاری از افراد بزرگسال با استفاده از خدمات نهضت سواد آموزی ، باسواد شدند.

 

مشاغل متفرقه

از جمله مشاغل متفرقه ای که در این روستاها رواج دارد می توان به ، مغازه داری ، پرورش زنبرعسل ، خریدو فروش چوب ، پرورش مرغ و... اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضرب المثل ای رایج به زبان محلی

v    کر کری تاپر سو چوغری

       یعنی : آدم نابینا آدم نابینا را پیدا می کنه ، آب هم هر جایی که گودال باشه را پیدا می کنه

v    چاله ده چخدم دوشدم چوغره

       یعنی : از یک گودال کوچک درآمدم و به یک گودال بزرگ افتادم.

v    گورکن خارکن اوله خارکنی ازنی اله

       یعنی: آدم کچل اگه مشکل حل کن باشه اول مشکل بی مویی سرش رو حل میکنه

v    عاقل تا فکر علیه دلی چایده گچر

       تا انسان عاقل فکر کنه چجری باید از رودخانه بگذرد ، انسان دیوانه از رودخانه گذشته است

v    سوده بوده

      همینی که هست

v    سوسویه ترپنمدی

      آب از آب تکان نخورد

v    شاه لر با کرم عروس لر با قدم

     از شاهان بخشش و سخاوت بخواه و از عروس ها قدم خوش و شکوم خوب را بخواه

 

 

 

برخی لغات آذری مورد استفاده در این روستاها به همراه ترجمه فارسی

 

لغت آذری

ترجمه فارسی

لغت آذری

ترجمه فارسی

 

پیشیک

گربه

چوخ ایسیرم سنی

خیلی دوست دارم

چرک

نان

سو

آب

دلی

دیوانه

چوچوک

گنجشک

گلدم

آمدم

قرقه

کلاغ

قز

دختر

کچه

نمد

قوز

گردو

               کینگ

پیراهن

پالچق

گل آلود

إشک

الاغ

قیطر

برگردان

                 دانشیر

حرف زدن

دنداق

ناخن

کرفی

پل

چاموش

کفش

دوشندم

متوجه شدم

بیر

یک

سیمیگ

استخوان

خوش گلمیشز

خوش آمدید

یات

بخواب

بوجور

اینجوری

ارگن

یادبگیر

یو

نه

هین

آره

هاردین

کجایی

سویخ

سرما

اوتن

شنا

عونه

برقص

ایکی

دو

یزنه

داماد

این بخش از تحقیق در دست گسترش و تکمیل می باشد.

 

منابع

v    اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳.

v    قصه‌های مردم رودبار و الموت. گردآوری یوسف علیخانی و افشین نادری. جلد اول.پروژه فرهنگی تاریخ الموت. به سرپرستی دکتر حمیده چوبک

v    تحقیق و پرس و جو از اهالی محترم و مسئولین بزرگوار روستاهای آذری زبانان الموت شرقی

v    مشاهده برخی آداب و رسوم در روستاهای مورد تحقیق.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اللهم صلی علی محمد و آل محمد

( پایان )



تاريخ : بیست و سوم اسفند ۱۳۹۱ | 10:21 | نویسنده : قاسمی مداني |

دریافت كد ساعت